De trygge overgange

Når børn oplever en god overgang fra børnehave til sfo og skole, gavner det deres læring og trivsel i overgangsperioden og i skolestarten. Et tæt samarbejde mellem dagtilbud, sfo og skole kan være med til at sikre børn en tryg og sammenhængende overgang.  I område Smørum er der et tæt samarbejde mellem dagtilbud og skole. Vi har jævnlige møder, hvor vi drøfter hvordan vi kan blive bedre til at skabe sammenhæng mellem børnenes børnehaveliv og deres nye skoleliv.

I Lille Sødal har vi ikke overleveret børn til skole og sfo endnu, da vi er et nyt hus og derfor kun har vuggestuebørn. Vi er nye i samarbejdet, og ser frem til at være medskabere af at sikre de bedste overgange for alle børn i Område Smørum.

Fra Haletudse til Ælling
I vores eget børnehus har vi et tæt samarbejde mellem de voksne og et bredt samarbejde omkring børnene. Det betyder, at alle voksne har en god relation til alle børn. Det er de voksnes ansvar at skabe tillidsfulde relationer i samspil med børnene., så børnene kan bevæge sig frit og trygt i hele huset. Vi er en stor vuggestuegruppe, Haletudserne, hvor børnene er 0-2 år og en lille vuggestuegruppe, Ællingerne, hvor børnene er 2-3 år. Vi har ikke rigtig rykket så meget rundt på børnene endnu, da vi er et nyt børnehus. Vi ved dog, at det er vigtigt, at børnene følges med en ven eller to, når de rykker og at de voksne genskaber den trygge relation i de nye sammenhænge.