Hverdagen

Vi går glade på arbejde og hver dag, og sætter en ære i at give alle børn en dejlig dag.  Vi arbejder med en genkendelig struktur, der medvirker til, at der er en dejlig ro i huset som smitter af på børnene. Børnene er medskabere af en legende kultur, hvor vi støtter op om, at de selv tager initiativ til at bygge balancebaner, samler sig om togbanen, starter en løbeleg og sætter andre gode lege i gang. Det er utrolig berigende at være en del af denne kærlige og udviklende børnekultur, som vi har her i Lille Sødal.

Dagens gang i korte træk
Vi leger og leger og leger. Børn lærer bedst i leg og i bevægelse og derfor har vi indrettet os, så børnene har adgang til gode legesager hele dagen. Vi leger de lege, som opstår ud af fællesskabet og vi leger lege, som vi planlægger og forbereder. Vi har fokus på, at børnene har medindflydelse og er opmærksomme på, hvad de har lyst til at lege med og hvad de har brug for, at vi leger sammen med dem. Vi præsenterer dem for nye ting med udgangspunkt i de læringsmål og det værdigrundlag, som der er beskrevet i Den styrkede pædagogiske læreplan.

Fællesskab i Lille Sødal
Vi har fælles legepladsdag hver mandag, og vi har fællessang og fællesleg om fredagen. Det betyder meget for den kærlige og trygge kultur, at vi alle kender hinanden og understøtter de gode relationer i Lille Sødal. Vi ved, at det er betydningsfuldt at arbejde med de gode og sunde fællesskaber, da vi alle har brug for at være en del af noget, som er større end os selv. Børnene elsker at bevæge sig i hele huset og gå på opdagelse i nye lege og venskaber. Vi oplever, at børnene er nysgerrige og glade og trygge med alle voksne. De voksne er rollemodeller, og går foran ved at tage ansvar for de varme relationer og imødekomme alle børn og hinanden.

Morgenrutine i Lille Sødal
Vi åbner Lille Sødal i Store Fælles, vores store fællesrum ved køkkenet, hvor der tilbydes morgenmad indtil kl. 7.15. Der er rolig leg og, omkring klokken 8.00 fordeler vi os på stuerne.

Afleverings-rutine i Lille Sødal
Når I afleverer jeres barn om morgenen, er det vigtigt, at I husker at sige farvel til jeres barn. Vi appellerer til, at I undgår de store afskedsritualer, men at I både sprogligt og fysisk viser barnet, at I er trygge ved at aflevere. Er mor eller far kede af det, bliver barnet det også. Følelser smitter. Når I siger farvel, skal I gøre alvor af det og gå, også selvom barnet græder eller reagerer. Det gør det kun værre, hvis i bliver. Vi ved godt, at det ikke er nemt, men vi skal nok trøste jeres barn, alt det bedste vi kan.
Alle børn reagerer på start i vuggestue. Nogle fra første dag andre først senere. Der kan være mange forskellige reaktioner, når I som forældre går. Nogle børn græder højlydt, andre bliver vrede imedens andre vinker og straks er optagede af alt det nye. Vi voksne respekterer barnets følelser og lader barnet reagere. Vi anerkender, hvordan barnet har det. Vi sætter ord på, trøster og tilbyder omsorg ud fra barnets behov. Hvis en aflevering har været svær, er I altid velkommen til at ringe og høre, hvordan jeres barn har det.

Hente-rutine i Lille Sødal
Når I henter jeres barn, kan I opleve, at selvom barnet er glad for at se jer, har det måske ikke lyst til at stoppe sin leg lige med det samme. Det er betydningsfuldt, at I forældre er kærlige men vedholdende, når I siger, at nu skal vi hjem. Mange børn reagerer ved afhentning, da de er trætte, og det er okay. Barnet har brug for, at I forældre tåler og rummer dets følelser ved at bevare roen og fastholde den gode afhentning.
Det er meget vigtigt, at I husker at sige farvel til en voksen inden i går hjem fra Lille Sødal

Søvnpolitik
I lille Sødal har vi valgt, at vi ikke vækker børnene, når de sover. Al forskning peger på, at barnet udvikler hjernen, samt bearbejder dagens mange indtryk.  Børnene sover efter behov. Det vil sige, at de yngste ofte sover to gange, mens de ældste kun har behov for en lur.  Det vil være rart for jeres barn at have en bamse, sutteklud eller noget andet velkendt med hjemmefra. Det skaber tryghed og er en stor hjælp for barnet, hvis savnet efter far og mor bliver lidt for stort.

Soverytme og eftermiddagsleg
Børn under to år sover i barnevogne eller kryber i vores liggehal, hvor der er køligt. Vi stiller dyner, sengetøj, barnevogne og krybber til rådighed. De børn der kun sover en lur, bliver puttet mellem kl. 11.30-12.00, som er efter frokost. Når barnet fylder to år kommer det ind og sove i en lille seng på en af stuerne. Børnehavebørnene og de børn, som sover to gange er ofte vågne her mellem klokken 12.00 og 14.00. Det er lidt forskelligt, hvordan denne stund ser ud. Sommetider samler vi de børn, som er vågne, og tilbyder et læringsmiljø efter behov andre gange deler vi os op. Vi kan også finde på at gå på legepladsen i dette tidsrum. Hvis vi er inde, så er vi sommetider stille og har fokus på sanser og andre gange leger vi med krop og tempo i vores tumlerum. Klokken 14.00 fordeler vi børnene og spiser frugt. Derefter fortsætter den gode leg i huset eller på legepladsen.

Det var et lille indblik i dagens gang i Lille Sødal.